Roemer: 'We moeten als één blok achter NedCar gaan staan'

De werknemers van NedCar kwamen woensdag bijeen om de politiek te vragen de aanstaande sluiting van het Limburgse bedrijf te voorkomen. Emile Roemer sprak het verzamelde personeel toe en riep zijn mede-politici op om als één blok achter NedCar te gaan staan. Roemer: 'We moeten het nu niet hebben over politiek gedoe. Het gaat hier niet om 1500 banen die misschien verloren gaan, maar om 1500 gezinnen die in de problemen raken.'

Emile Roemer bij staking NedCar

Op het podium sprak ook minister van Economische Zaken Maxime Verhagen, die binnenkort naar Japan vertrekt om met de grootste opdrachtgever van NedCar, Mitsubishi, te spreken. Hij beloofde er alles aan te doen om Mitsubishi mee te laten zoeken naar een overnamekandidaat voor het Nederlandse bedrijf. Roemer liet weten deze woorden 'bemoedigend' te vinden.

De FNV eist deeltijd-ww voor de werknemers en dat de Nederlandse overheid de NedCar-fabriek overneemt tot er een nieuwe eigenaar is gevonden. Verhagen gaf al aan dat dat laatste er niet inzit.

Woensdagavond wordt in de Tweede Kamer het debat gevoerd over de toekomst van NedCar.

Roemer: 'Het gaat om 1500 gezinnen'