Leijten: 'Eigen bijdrage in GGZ leidt tot hogere kosten voor samenleving'

De invoering van de eigen bijdrage in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) leidt tot hogere kosten voor veiligheid en justitie. Staatssecretaris Teeven (Justitie) werd daar meerdere malen voor gewaarschuwd door SP-Kamerlid Renske Leijten. 'Nu Teeven heeft erkend dat de eigen bijdrage ertoe leidt dat mensen afzien van noodzakelijke zorg met als gevolg hogere kosten voor veiligheid en justitie, is het tijd om de eigen bijdrage terug te draaien.'

Leijten: 'Als de kosten voor geestelijke gezondheidszorg te hoog worden door de eigen bijdrage gaan mensen de zorg mijden. Iemand die geestelijk niet gezond is moet gewoon behandeld worden, om problemen te voorkomen. Als mensen afzien van zorg bestaat de kans dat zij op straat terechtkomen of in de criminaliteit belanden. Daarnaast zal het ziekteverzuim stijgen. De samenleving wordt zo met veel hogere kosten opgezadeld.'

Het SP-Kamerlid wil zo snel mogelijk een debat met staatssecretaris Teeven en minister Schippers (Volksgezondheid). 'Ze mogen uitleggen hoe dit beleid te rijmen is. De invoering van de eigen bijdrage kost alleen maar méér geld. Schippers moet eens afstappen van het idee dat je mensen maar eindeloos kunt opzadelen met eigen betalingen in de zorg. Het niet gebruiken van zorg kost ook geld, maar niet op haar eigen begroting. Dit beleid is niet alleen onmenselijk maar zeker ook financieel kortzichtig. Een gezonde samenleving is veel meer waard.'

In het hele land is veel weerstand tegen de eigen bijdrage. Eerder voerden patiënten, professionals en de SP al actie tegen het nieuwe beleid. Daarna werd de eigen bijdrage verlaagd naar 200 euro. De klachten bleven binnenstromen en daarom opende de partij vorige week een speciaal emailadres waar mensen hun ervaringen met de eigen bijdrage in de GGZ kunnen melden.

Demonstratie

In juni vorig jaar werd al actie gevoerd tegen de eigen bijdrage in de GGZ.

Betrokken SP'ers