Europees parlement maakt zich onsterfelijk belachelijk met EU-sportregels

Het Europees Parlement wil dat de Europese vlag voortaan aanwezig is bij alle sportwedstrijden, zo werd duidelijk uit een stemming vandaag over de EU en sport. De Europese vlag was een van de symbolen die in de door Frankrijk en Nederland verworpen Grondwet stond maar er later bij het verdrag van Lissabon uit was gehaald. Nu roept het Europees Parlement op in de toekomst bij sportwedstrijden de Europese vlag te hijsen en op het tenue van sporters de vlag te dragen. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ’Het Europees parlement maakt zich met dit soort fratsen onsterfelijk belachelijk. De Eurozone wankelt, de Europese economie is in een ernstige economische depressie en het Europees Parlement houdt zich bezig met dit soort onzin. De EU burgers willen geen EU superstaat met vlag, volkslied en grondwet, dat is duidelijk, dus daar hoeven we ook niet meer over te beginnen’.

De EU voorstellen voor Europese sportregels gaan volgens de SP ver buiten de bevoegdheden van de EU. Zo staan in de voorstellen regels voor een eigen budget voor investeringen in sport, stroomlijning van opleidingen voor coaches en de introductie van een Europese dag voor de sport. De Jong: ‘Sport is gewoon een nationale aangelegenheid en dat moet het ook blijven’.

De SP heeft zich in het verleden al vaker verzet tegen Europees sportbeleid. SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten heeft in 2010 de toenmalig minister Klink onder druk gezet om niet in te stemmen met een Europees ‘Actieprogramma Sport’.