UPDATE: Lerarenstaking krijgt steun SP

Maandag 9 januari voeren leraren actie op het Plein te Den Haag tussen twaalf en drie uur 's middags. Rond half één zal SP Kamerlid Jasper van Dijk de leraren toespreken.

‘Volkomen terecht dat leerlingen en leraren gaan staken nu de regering het onderwijs met broddelwerk opzadelt.’ Jasper van Dijk staat dan ook volledig achter de acties van Laks, AOB en Leraren in Actie tegen de Wet Onderwijstijd. Dat is de wet waarmee de beruchte 1040-urennorm - ook bekend als de ophokplicht - opnieuw wordt ingevoerd.

Naast de herinvoering van de 1040-urennorm, is de staking van de vakbonden gericht tegen de inkorting van de zomervakantie met één week. Dat voorstel werd zo slecht onderbouwd, dat de Tweede Kamer niet akkoord kon gaan. Uiteindelijk kwam de minister met een onbegrijpelijk compromis dat tot de voorliggende wet heeft geleid. 'Het totaal is een gedrocht geworden, vandaar de oproep tot staking.'

Van Dijk: `In 2007 werd ook al gedemonstreerd tegen de ophokplicht. Iedereen was het eens dat de scholen onvoldoende budget kregen voor de 1040-urennorm. Het gevolg waren de ophokuren, waarbij leerlingen in een klaslokaal werden gestopt, zonder les te krijgen. Van Bijsterveldt beloofde de norm aan te passen, maar nu is ze weer terug bij af.´

De Wet Onderwijstijd werd onlangs met een krappe meerderheid aangenomen door de Tweede Kamer. De stakingen hebben als doel de Eerste Kamer op andere gedachten te brengen. Eind december voerden leerlingen al actie met het Laks en op 26 januari volgt een landelijke staking van de Algemene Onderwijsbond. Van Dijk: 'Iedereen vreest nieuwe ophokuren en een slecht onderbouwde inkorting van de zomervakantie. Ik neem dan ook aan dat de Eerste Kamer dit broddelwerk terzijde schuift.'