nieuws

Leijten: ‘Staatssecretaris mede verantwoordelijk voor ontslag zorgmedewerkers Zonnehuizen’

De failliete zorggroep Zonnehuizen wordt overgenomen door een combinatie van ondernemer Loek Winter en Rentray, een organisatie die zorg biedt aan kinderen en jongeren. Dat werd dinsdag bekend. Met de overname komen honderden medewerkers op straat te staan. De vakbond verwacht dat ongeveer 500 voltijdbanen verdwijnen, op het totaal van 1500. 'Dat is schandalig', zegt SP-Kamerlid Renske Leijten. 'De staatssecretaris kon een faillissement voorkomen, maar weigerde. De staatssecretaris kon voor het personeel en de kinderen en volwassenen die afhankelijk zijn van zorg opkomen, maar weigerde. Veldhuijzen van Zanten is mede verantwoordelijk voor het ontslag van 500 zorgmedewerkers.'

Tot nu toe houdt staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten vol dat de kwaliteit en de continuïteit van zorg gewaarborgd blijven. ‘Hoe kan de staatssecretaris dat nou waarborgen als je honderden mensen op straat zet? Bovendien bestaat de kans dat het personeel dat blijft ten onrechte hun opgebouwde arbeidsrechten verliest. Voor de bewoners en de medewerkers blijft de onzekerheid dus bestaan.’

Voor de kerstvakantie heeft de Tweede Kamer op verzoek van de SP de staatssecretaris aan de tand gevoeld of de continuïteit van de werkgelegenheid en de zorg voor de patiënten gegarandeerd waren. De staatssecretaris stelde zich destijds niet verantwoordelijk om zelf mee orde op zaken te stellen.

Leijten: ‘De patiënten en het personeel zitten nu met de gebakken peren door het mismanagement van het voormalig bestuur. De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft Zonnehuizen nu onder verscherpt toezicht gesteld omdat ze vreest voor de kwaliteit en continuïteit van de zorg. De staatssecretaris is hiervoor medeverantwoordelijk.’ Leijten wil direct na het het kerstreces een nieuw kamerdebat. De staatssecretaris moet zich ervoor inzetten dat personeel niet wordt ontslagen en hun arbeidsrechten niet worden aangetast. Bovendien moet voor alle patiënten goede zorg gegarandeerd blijven.

Betrokken SP'ers