Leijten: 'Personeel is het begin van kwaliteit in de zorg'

De zorgverleners van HWW Zorg in Den Haag voerden dinsdag actie voor de kwaliteit van zorg en waardering voor hun werk. Het personeel verzamelde zich onder leiding van Abvakabo om het bestuur een petitie met hun zorgen aan te bieden.

SP-Kamerlid Renske Leijten was ook aanwezig om het personeel een hart onder de riem te steken. Leijten: 'Zonder acties van het zorgpersoneel verandert er niets. HHW wil kwaliteit, maar de kwaliteit zit 'm nou juist in het personeel. Als zij in actie komen is er serieus iets aan de hand. De halvering van het nachtpersoneel, het verdwijnen van de voedingsassistenten, dat is echt schadelijk voor de zorgkwaliteit.'

Het personeel van HWW Zorg Den Haag gaf aan steeds meer moeite te hebben om voldoende zorg, aandacht en veiligheid te bieden aan de bewoners. Er is minder personeel en dus moeten de werkzaamheden verdeeld worden onder de overblijvers.

Dit heeft tot gevolg dat de werkdruk stijgt en meer en meer werknemers overwerkt raken. Het hoge ziekteverzuim zorgt ervoor dat de werkdruk nog verder stijgt. Met de petitie hoopt het personeel het bestuur op andere gedachten te brengen zodat er meer geld beschikbaar komt om de werkdruk te verlagen.