Kooiman wil hardere aanpak voetbalhooligans

SP-Kamerlid Nine Kooiman wil dat voetbalhooligans harder worden aangepakt. Zo wil ze, naar Engels voorbeeld, ook voetbalgerelateerde misdragingen strafbaar stellen, zoals het gooien van voorwerpen op het speelveld of het betreden van het speelveld. Ook zou er meer gebruikt moeten worden gemaakt van de reeds bestaande meldplicht voor hooligans en moet meer worden ingezet om de harde kern van hooligans op te pakken. Kooiman: ‘Voetbalwedstrijden moeten een feest voor iedereen zijn. Wie met geweld en rellen dat wil vestoren moet aangepakt worden.’

Volgens Kooiman moeten alle betrokken partijen, zoals de burgemeesters van de speelsteden, de politie, clubs en KNVB, alles uit de kast halen om er voor te zorgen dat voetbalwedstrijden niet langer verstierd worden. Vandaag vindt hierover een hoorzitting plaats in de Tweede Kamer. Kooiman wil van de aanwezigen horen wat de betrokken partijen nodig hebben om het hooligangeweld verder in te dammen.

Kooiman: ‘De betrokken partijen wijzen nu vooral naar elkaar. Politiebonden verwijten burgemeesters een gebrek aan daadkracht. Burgemeesters wijzen op hun beurt naar de Tweede Kamer omdat zij te weinig bevoegdheden zouden hebben. We moeten stoppen met elkaar verwijten maken en samen de handen ineen slaan en een einde maken aan het geweld.’