Kandidaat voorzitter Europees Parlement Schulz lapt democratie aan zijn laars

Volgende week kiest het Europees Parlement een nieuwe voorzitter. Hoewel er drie kandidaten zijn voor deze functie, noemt de kandidaat-voorzitter Martin Schulz, nu nog fractieleider van de sociaaldemocraten in het EP, zich al openlijk de "toekomstige voorzitter". SP-Europarlementariër De Jong: 'Al jarenlang verdelen de christendemocraten en sociaaldemocraten de belangrijkste functies elkaar met uitsluiting van andere partijen. Juist om aan dit soort handjeklap een einde te maken steun ik actief de kandidatuur van een onafhankelijke kandidaat, Diana Wallis. Dat Schulz zich nu al de toekomstige voorzitter noemt, toont aan dat hij de interne democratie in het EP niet serieus neemt. Bovendien heeft hij zijn eigen achterban deze week verraden door een voor volgende week geplande controversiële resolutie over Hongarije omwille van de christendemocraten uit te stellen. Zo iemand is niet geschikt als voorzitter.'

De Jong is een van de 42 Europarlementariërs die voor de kandidatuur van Wallis hebben getekend. Wallis, die lid is van de Britse liberaal-democraten maar haar kandidatuur niet namens haar politieke groep voert, had 40 handtekeningen nodig om kandidaat te worden. Zij voert nu actief campagne om het EP opener en democratischer te maken. De Jong: 'Ik ken Diana Wallis als een integere collega die oprecht verandering wil in de duistere praktijken van het parlement. Ik ben dan ook blij te zien dat steeds meer Europarlementariërs zich uitspreken voor haar kandidatuur.'

Het Europees Parlement functioneert volgens de SP op dit moment erg geheimzinnig. De Jong: 'Veel informatie over hoe besluiten van de voorzitter van het Europarlement worden genomen is nu zelfs voor Europarlementariërs niet beschikbaar. Als dit parlement de democratie serieus neemt, dan moet aan dit soort achterkamertjespolitiek snel een einde komen.' Wallis en De Jong hebben in het verleden nauw samengewerkt bij de inrichting van een nieuw register waarin lobbyisten openheid over hun activiteiten moeten. Ook bij de aanscherping van de gedragscode voor Europarlementariërs afgelopen jaar hebben Wallis en De Jong nauw samengewerkt.