De Jong: Kroes heeft kans sociaal hart te tonen

SP-Europarlementariër Dennis de Jong doet in een brief aan Eurocommissaris Kroes een persoonlijke oproep om de sociale rechten Europees te beschermen. Uit uitgelekte conceptstukken blijkt dat de Europese Commissie volgende week enkele langverwachte voorstellen over de verhoudingen tussen sociale rechten en de interne markt presenteert. De Jong: ‘Vorig jaar heeft Mario Monti de Europese Commissie uitdrukkelijk gewaarschuwd dat zonder verbetering van de sociale rechten de steun voor de interne markt nog verder afneemt. De Commissie heeft deze waarschuwing duidelijk in de wind geslagen’.

De voorstellen van de Europese Commissie hebben grote invloed op het recht van werknemers om te staken en op de werking van cao’s. Naar de Commissievoorstellen werd reikhalzend uitgekeken, zeker na enkele vergaande uitspraken van het Europese Hof in de rechtszaken Viking en Laval over vakbondsrechten. Door deze uitspraken werd op basis van EU recht het nationale stakingsrecht ernstig aan banden gelegd. De Jong: ‘Dat de Commissie er in haar voorstellen duidelijk voor kiest om sociale rechten als vakbondsrechten geen voorrang te geven boven de interne markt is uitermate teleurstellend. Maar ik weet dat ook Kroes een sociaal hart heeft, vandaar mijn oproep aan haar omdat zij als vicevoorzitter van de Commissie de voorstellen nog kan blokkeren’.

De Jong verwijst in zijn brief aan Kroes niet alleen naar de adviezen aan de Europese Commissie van Monti en de wens van onder meer de Europese vakbonden maar ook naar de wensen van het Europees Parlement om betere bescherming van de sociale rechten te regelen. De Jong: ‘Een grote meerderheid van het Europees Parlement heeft vorig jaar de oproep van Louis Grech voor een socialer Europa volmondig gesteund. Bij deze Commissievoorstellen wordt het Europees Parlement nu effectief buitenspel gezet’.