Jansen: 'Atsma verkwanselt voorsprong afvalbeleid'

Staatssecretaris Atsma verkiest economisch belang van afvalverbranders boven het belang van een schoon milieu. Dat concludeert SP-Kamerlid Paulus Jansen na afloop van het vragenuurtje dinsdagmiddag. De staatsecretaris wil geen extra toezicht houden op import van afval uit Italiƫ en ziet ook niets in het sluiten van verbrandingsovens nu er overcapaciteit is. Jansen: 'Dit destructieve milieubeleid past helemaal in de lijn die Atsma afgelopen jaar heeft ingezet. Ook als het gaat om verwerking van afval glijden we af naar een bedenkelijk laag niveau.'

In Nederland is een groot overschot aan afvalverbrandingscapaciteit. Er is capaciteit voor 7,5 miljoen ton. Terwijl er in Nederland jaarlijks 'slechts' 6 miljoen ton brandbaar afval afgedankt wordt. Het vorige kabinet was nog ambitieus als het gaat om milieu en wilde de hoeveelheid te verbranden afval zelfs terugbrengen naar 4,5 miljoen ton. Dat kan door onder andere slimmer en zuiniger te verpakken en door meer te recyclen en hergebruiken. 'Atsma heeft hier geen boodschap aan', zegt Jansen: 'Terwijl heel de wereld het heeft over de noodzaak van duurzame economie en het sluiten van grondstofkringlopen mogen van Atsma kostbare grondstoffen zo de ovens in.'

Overcapaciteit van verbrandingsovens betekent dat de prijzen zakken en dat de deze veel betere alternatieven worden weggedrukt. 'Het is dan ook oliedom dat er in Harlingen vorig jaar nog een nieuwe oven door afvalverwerker OMRIN geopend is. Beter hadden we de meest verouderde en smerige ovens gesloten.'

Europol waarschuwde vorig jaar nog weer eens een keer dat internationale afvalhandel een van de meest criminele takken van sport is. Italie doet als een van de weinige landen niet mee aan internationale inspectie op afvalexport. 'Om een fatsoenlijke controle mogelijk te maken zou afval zo dicht mogelijk bij huis verwerkt moeten worden: het nabijheidsbeginsel', zegt Jansen. 'Wat ons betreft verlenen we dus geen vergunning meer voor import van brandbaar afval, en zeker niet uit Italie.'