Emile Roemer leest voor uit 'Mama kwijt'

Woensdag werd het startsein gegeven voor de Nationale Voorleesdagen. Deze worden georganiseerd om voorlezen aan kinderen te stimuleren. In het kader van deze actie was Emile Roemer woensdagochtend aanwezig in de wijkbibliotheek Hatert in Nijmegen. Aan peuters las hij voor uit het Prentenboek van het Jaar, 'Mama kwijt'. In het boek valt een uiltje uit het ouderlijk nest en gaat op zoek naar zijn moeder.

De nationale voorleesdag werd in Nijmegen op spectaculaire wijze geopend met een valkenier die zijn uil de sleutel liet invliegen van de schatkist waarin het boek zat.

De SP-leider (tevens oud-onderwijzer) was razend enthousiast over deze voorleesochtend. 'Voorlezen is zo ontzettend belangrijk voor de taalontwikkeling, en je maakt kinderen enthousiast om zelf ook te gaan lezen’.

Roemer maakt zich om die reden ernstig zorgen over gemeentelijke bezuinigingen op bibliotheken. Zo dreigt in Nijmegen voor zeven van de twaalf bibliotheken sluiting. De SP-afdeling in Nijmegen is een handtekeningenactie gestart om dit te voorkomen.