Verbod onverdoofd rituele slacht strandt in Eerste Kamer

Het voorstel van de Tweede Kamer om een einde te maken aan het onverdoofd slachten van dieren, lijkt geen meerderheid te krijgen in de Eerste Kamer. De senaatsfracties van VVD, D66 en PvdA draaien en vallen de christelijke fracties bij. Die stonden in de Tweede Kamer nog alleen in hun verzet tegen het voorstel. SP-senator Arjan Vliegenthart is teleurgesteld: 'Natuurlijk heeft de Eerste Kamer zijn eigen verantwoordelijkheid. En ieder partij moet zijn eigen afweging maken, maar goede argumenten om te draaien heb ik niet gehoord. Sterker nog, de partijen gebruiken een wijzigingsvoorstel dat zij zelf hebben ingediend in de Tweede Kamer om nu tegen te stemmen.'

Het initiatiefwetsvoorstel van Marianne Thieme werd door haar met verve verdedigd. Maar VVD en PvdA waren al voor het debat om. Ook D66 lijkt nu tegen een verbod op onverdoofd slachten. Vliegenthart: 'Dat terwijl vaststaat dat daardoor dieren extra onnodig lijden.'

Ter elfder ure kwam staatssecretaris Bleker met een alternatief, een convenant met de joodse en islamitische gemeenschappen die hechten aan een rituele slacht waarbij dieren niet verdoofd worden. Vliegenthart: 'Op mijn verzoek zal Bleker zijn plotselinge plan in een brief aan de Kamer uitleggen. Ik moet het allemaal nog eens zien, zeker omdat de regering tot nu toe met niets kwam. Voorlopig vinden wij het wetsvoorstel beter.'

Het debat is tot nader order opgeschort.