Van Gerven: ‘Schippers moet klopjacht op huisartsen staken’

SP-Kamerlid Henk van Gerven heeft minister Schippers (VVD) vandaag tijdens een debat over de huisartsenzorg opgeroepen om haar klopjacht op huisartsen te stoppen en hun beroepseer te respecteren. De minister straft de huisartsen met een miljoenenbezuiniging omdat zij teveel patiënten zouden hebben geholpen. Van Gerven: ‘Het is niet te verkopen dat de minister die de zorgkosten wil beheersen, huisartsen straft die haar juist helpen met het voorkomen van duurdere zorg in ziekenhuizen. Terwijl bij de huisartsen de duimschroeven worden aangedraaid, hebben de zorgverzekeraars 7 miljard euro van ons premiegeld opgepot. Ik stel voor dat de minister daar het geld haalt dat ze denkt tekort te komen.’

In het debat heeft Van Gerven de minister ook opgeroepen om een einde te maken aan het lastigvallen van huisartsen door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Deze organisatie heeft een inval gedaan bij de Landelijke Huisartsenvereniging op verdenking van kartelvorming en concurrentievervalsing. Van Gerven: ‘Huisartsen moeten samenwerken in het belang van de patiënt en de volksgezondheid. Het is te gek voor woorden dat ze daarom worden gecriminaliseerd door de NMa. Deze club gedraagt zich als een neoliberaal knokploegje en moet acuut uit de huisartsenzorg worden verwijderd. Dat kan door de huisartsenzorg als een dienst van algemeen economisch belang aan te merken in de Mededingingswet. Laat de NMa zich vooral bezighouden met de wasknijperbranche, maar laat de huisarts met rust.’

De SP heeft een uitgebreide nota - ‘Terug naar de Praktijk’ - geschreven met voorstellen voor versterking van de huisarts en de eerstelijnszorg.

Betrokken SP'ers