Van Bommel tevreden met excuses voor nabestaanden Rawagedeh

SP-Kamerlid Harry van Bommel is tevreden met de beloofde excuses van de Nederlandse regering aan de nabestaanden van het Indonesische dorp Rawagedeh. In december 1947 vermoordden Nederlandse militairen tijdens de zogeheten politionele acties honderden mannen en jongens in dat dorp toen zij op zoek waren naar een Indonesische rebel.

Ambassadeur De Zwaan zal tijdens de herdenking op de verjaardag van de gebeurtenissen uit 1947, 9 december, de excuses uitspreken. Van Bommel: 'Na jarenlang aandringen van de SP is het dan eindelijk zover. Ik ben blij met deze stap van minister Rosenthal. Na het instemmen met een schikking met de nog in leven zijnde nabestaanden is ook deze beslissing een stap vooruit.'

Het is nodig volledig in het reine te komen met de geschiedenis van de politionele acties en het koloniale verleden van Nederland. 'De geschiedenis belast een goede toekomstige samenwerking met een groot land als Indonesiƫ. Het is dan ook goed de fouten te erkennen', aldus Van Bommel.