TNT-chauffeur krijgt verdiende kans voor behoud rijbevoegdheid

TNT-chauffeur Leon van der Stelt krijgt na maanden strijd zijn verdiende kans om een rijtest te doen voor het behoud van zijn rijbevoegdheid. Dit heeft minister Schultz van Haegen per brief laten weten. Sharon Gesthuizen reageerde verheugd op dit nieuws: ‘Eindelijk is het verlossende woord van de minister binnen. Wij hebben de heer Van der Stelt de laatste maanden ondersteund en zijn erg blij met dit resultaat’.

Vanwege de reorganisatie bij PostNL werd heer Van der Stelt gestimuleerd om te solliciteren bij een taxibedrijf. Bij de medische keuring die onderdeel was van de sollicitatie kwam naar voren dat hij een medicijn gebruikt dat de rijvaardigheid kan beïnvloeden. Zijn rijbewijs werd dan ook direct ingetrokken. De heer Van der Stelt gebruikt het medicijn Tryptizol om het tekort van serotonine in zijn hersenen aan te vullen. Zowel artsen als psychiaters verklaren echter dat hij geen enkele last heeft van bijwerkingen. Inmiddels functioneert hij al dertien jaar goed met het gebruik van dit medicijn en hij is in 2010 zelfs uitgeroepen tot beste chauffeur van het rayon Utrecht. Vanwege de geldende regels kon hij toch opeens zijn zo geliefde werk niet uitvoeren.

Gesthuizen: ‘Natuurlijk is verkeersveiligheid van groot belang. Er is dan ook niets mis met het streng toetsen van rijbevoegdheid. In dit geval was het echter overduidelijk dat meneer goed functioneert. Daarom hebben wij hem gesteund in zijn strijd. Dit hebben wij gedaan door het schrijven van een brief aan de minister en door het indienen van een motie samen met het CDA.’ Minister Schultz van Haegen heeft uiteindelijk het lot van Van der Stelt aangetrokken. Zij heeft besloten om een experiment te starten om individuele medicijngebruikers te beoordelen op hun rijgeschiktheid.

De heer van der Stelt zal als onderdeel van dit experiment nog in december zijn rijtest krijgen en bij goed functioneren zijn rijbewijs ontvangen. Gesthuizen: 'Dat is voor deze meneer heel erg goed nieuws, wij hopen echter dat er ook snel structurele oplossingen gevonden worden voor de problemen bij het CBR.'