‘Tien miljard extra bezuinigingen midden in nieuwe crisis is idioot’

Het kabinet moet geen tien miljard extra gaan bezuinigen maar in de plaats daarvan de economie gaan stimuleren, aldus SP-Kamerlid Ewout Irrgang. 'Nieuwe bezuinigingen kunnen de Nederlandse economie over het randje van recessie duwen en zullen de eurocrisis in Europa verder verergeren.'

Volgens het SP-Kamerlid zijn nieuwe bezuinigingen nu om meerdere redenen een heel slecht idee. Een groot deel van Europa zit al in een recessie als gevolg van de eurocrisis en de enorme bezuinigingen in Zuid-Europa die daar mee gepaard gaan. In Noord-Europa dreigt een nieuwe recessie. De Nederlandse economie kromp al in het derde kwartaal, de werkloosheid stijgt en mensen geven steeds minder geld uit.

Irrgang: 'Mogelijk is een nieuwe recessie al begonnen en komen we zo helemaal in zwaar weer. Daar komt bij dat Nederland samen met Duitsland een van de weinige landen is die de Europese economie weer op gang kan brengen. Van Zuid-Europa kunnen we dat immers niet verwachten. Echt een idioot plan van het kabinet dus, om tien miljard extra te gaan bezuinigen. Zo maak je de eurocrisis alleen maar uitzichtlozer. Bovendien maak ik mij met dit rechtse kabinet geen enkele illusie over wie de rekening gaat betalen van die nieuwe bezuinigingen.'

Volgens het SP-Kamerlid moet het kabinet de economie stimuleren in plaats van met extra bezuinigingen te komen. Irrgang: 'Dat leidt inderdaad tot een hogere uitgaven en dus een hoger tekort. Maar tien miljard aan nieuwe bezuinigingen zullen de Nederlandse economie verder doen krimpen waardoor het tekort als percentage van wat we met z'n allen verdienen zal toenemen. Het doel van het kabinet om in 2015 op een begrotingsevenwicht uit te komen is in deze situatie hoe dan ook onhaalbaar.'