Schaalverkleining noodzakelijk voor kwaliteitsverbetering HBO

SP-Kamerlid Jasper van Dijk is ontevreden over de inzet van het kabinet om de kwaliteit van de HBO’s te verbeteren. ‘Nu zijn er weer berichten over chaos op de Hogeschool van Amsterdam. Waarom hebben we dikbetaalde managers en bestuurders, wanneer misstanden pas aangepakt worden als ze in de krant staan? Het kabinet zou voorstellen moeten doen om de echte problemen in het beroepsonderwijs aan te pakken: de schaalvergroting, de macht van managers en de perverse financiering.’

Uit de berichtgeving in de Telegraaf van afgelopen weekend kwam naar voren dat er bij de Hogeschool van Amsterdam veel mis is. 1 op de 3 docenten vindt de kwaliteit van de opleidingen te laag en er is sprake van een cultuur van angst en intimidatie. Het management krijgt geen enkel vertrouwen meer. De berichten over mogelijke diplomafraude worden onderzocht.

Van Dijk: ‘Het management van deze leerfabrieken staat te ver van de werkvloer en kent de zorgen van de docent onvoldoende. De docent wil zich inzetten voor goed onderwijs, maar wordt niet gehoord. Premier Rutte heeft al eerder gezegd dat de schaalvergroting in het onderwijs een fout was, maar het kabinet weigert hier iets aan te doen. Dan blijft al het andere beleid dweilen met de kraan open.’

Betrokken SP'ers