Leijten steunt bezorgde medewerkers Zonnehuizen

SP-Kamerlid Renske Leijten heeft dinsdag een petitie in ontvangst genomen van 1200 medewerkers van de Zonnehuizen. Met de petitie willen medewerkers vanuit het hele land aandacht vragen voor hun patiënten en banen. De Zonnehuizen staan op de rand van een faillissement na het verdwijnen van 20 miljoen euro in twee jaar tijd onder leiding van het voormalige bestuur.

De petitie werd aangeboden door Ylona Vermeulen, een bezorgde medewerker van de Zonnehuizen. Door het wanbeleid staan niet alleen banen op de tocht, maar heeft ook de patiëntenzorg veel te leiden. 'De mensen die afhankelijk zijn van hulp van de Zonnehuizen en diens zorgverleners mogen niet de dupe worden van slecht bestuur en onvoldoende toezicht,' stelt Leijten. 'De staatssecretaris moet daarom het personeel steunen, zij hebben deze situatie immers niet veroorzaakt.'

Eerder werd een voorstel van de SP aangenomen om kwaliteit en continuïteit van zorg te garanderen bij de Zonnehuizen. Mede onder druk van de SP stelt staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten een onderzoek in.