De Jong blij met aanname strenge gedragscode Europarlementariërs

Het Europees Parlement heeft vandaag definitief ingestemd met een strengere gedragscode voor Europarlementariërs. De gedragscode stelt strengere regels vast voor de omgang tussen lobbyisten en Europarlementariërs en is het gevolg van een omkoopschandaal in het Europees Parlement eerder dit jaar. SP-Europarlementariër Dennis de Jong was één van de acht opstellers van de nieuwe gedragscode: ‘Ik ben blij met het resultaat, dit is een belangrijke stap in het uitbannen van omkoping van Europarlementariërs’.

De gedragscode legt vast dat giften die Europarlementariërs ontvangen niet hoger mogen zijn dan 150 euro, De Jong had liever een grens van 50 euro gezien maar kan met dit compromis leven. Ook moeten Europarlementariërs voortaan openheid geven over nevenfuncties die ze er naast het werk in het Europees Parlement over nahouden. De Jong: ‘Op deze belangrijke punten zijn nu regels vastgesteld maar er valt nog een hoop te verbeteren. Volgende week neem ik daarom het initiatief om Europarlementariërs een vrijwillige verklaring te laten ondertekenen waarin ze beloven een legislative footprint te schrijven. Hiermee houden Parlementariërs bij welke lobbyisten contact hebben gezocht en informatie hebben verstrekt aan de Europarlementariër over wetsvoorstellen. Nu tast de buitenwereld nog in het duister over het gelobby rondom het tot stand komen van wetsvoorstellen’.

De aangescherpte gedragscode is opgesteld door een speciale werkgroep van acht Europarlementariërs onder voorzitterschap van Parlementsvoorzitter Jerzy Buzek. De werkgroep was eind maart ingesteld en had in juni haar advies aan het Europarlement rond, het Europarlement heeft de voorstellen vandaag officieel goedgekeurd. Aanleiding voor het instellen van de werkgroep was een lobbyschandaal. Begin maart hebben journalisten van de Britse krant de Sunday Times zich als lobbyisten voorgedaan en hebben Europarlementariërs grote sommen geld geboden in ruil voor het voorstellen van wetten in het belang van deze ‘lobbyisten’.

Betrokken SP'ers