Eerste Kamer neemt initiatiefwet veteranen aan

De Eerste Kamer heeft unaniem met de initiatiefwet veteranen ingestemd. Deze wet - die er na jarenlang voorbereidend werk van onder andere oud-SP-Kamerlid Remi Poppe kwam - verbetert de positie van veteranen nadat ze van hun missie terug komen. Zo krijgen veteranen onder andere betere toegang tot goede zorg bij lichamelijke en psychische klachten.

SP-senator Arjan Vliegenthart is blij dat het werk van Remi Poppe tot de nieuwe veteranenwet heeft geleid. Vliegenthart: 'Remi Poppe heeft zich terecht ingezet voor het lot van de veteranen. Militaire veteranen zijn bijzondere mensen. Ze zijn door ons land uitgestuurd om de internationale rechtsorde te bevorderen. Lang niet altijd is iedereen in de politiek het eens over het uitzenden van militairen. Logisch ook, het inzetten van militaire macht om vrede te behouden of te bereiken, is doorgaans uiterst arbitrair. Maar als er een besluit gevallen is en militairen worden uitgezonden, mogen uitgezonden militairen rekenen op de steun van iedereen. Daarom steunen wij deze wet van harte.'

Het wetsvoorstel is een initiatief van alle Tweede Kamerfracties samen. SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk verdedigde in de Senaat samen met negen andere collega's het wetsvoorstel. Vliegenthart: 'Het is goed dat de initiatiefwet er een is van alle Tweede Kamerfracties. Het gezamenlijk indienen van een wetsvoorstel door de Tweede Kamer is vrij bijzonder. En in dit geval is het ook erg goed, want het geeft aan dat de Nederlandse politiek over partijgrenzen heen zich verantwoordelijk voelt voor onze militairen. En met het unaniem aannemen van het wetsvoorstel is de wet er nu ook eentje van alle Eerste Kamerfracties samen.'