Van Dijk: ‘Inkorting vakantie leidt tot groter lerarentekort’

‘Nu de vakantie van leraren met een week wordt ingekort zal het nog moeilijker zijn om het lerarentekort tegen te gaan. Het is een nieuwe maatregel die recht ingaat tegen docenten,’ aldus SP-Kamerlid Jasper van Dijk.

Eerder besloot minister Van Bijsterveldt dat het salaris van leraren twee jaar lang niet mee zou stijgen met de inflatie. Ook blokkeerde zij een plan om alleen gediplomeerde docenten aan te nemen en voerde zij het prestatieloon in.

Van Dijk: ‘Keer op keer wordt de leraar gepakt. Nu is het minister Van Bijsterveldt die de vakantie en salaris afpakt van de leraren. Maar haar voorgangers zijn net zo berucht om het doorvoeren van allerlei onderwijsvernieuwingen zonder dat leraren hier iets over te zeggen hadden. Op deze manier laten slimme mensen het wel uit hun hoofd om leraar te worden. Terwijl we juist de beste en meest gemotiveerde mensen voor de klas moeten hebben.’

Vandaag is gestemd over de wet onderwijskwaliteit, onderwijstijd en vakanties. De SP diende onder meer een wetswijziging in om de vakantie van leraren veilig te stellen. Helaas werd deze geblokkeerd door regeringspartijen VVD, CDA en PVV. Of de voorstellen van het kabinet een meerderheid halen in de Eerste Kamer is op dit moment nog maar de vraag omdat de coalitie in deze Kamer geen meerderheid heeft.