SP investeert grootscheeps in buurten

SP-Kamerlid Sadet Karabulut komt met een voorstel om blijvend te investeren in leefbaarheid van wijken. Door een extra belastingschijf voor de 5% meest verdienende Nederlanders en het versoberen van het scholingsbudget voor lokale raadsleden, kan de huurtoeslag blijven bestaan, worden bestaande initiatieven tegen segregatie gered en blijven veel buurtvoorzieningen op peil. ‘Dit kabinet sloopt het cement tussen de bakstenen van de samenleving. Alle voorzieningen die voor echt samen leven in een wijk zorgen, worden kapotbezuinigd. Met dit voorstel tonen wij aan dat dit geen kwestie van noodweer is, maar een politieke keuze. Wij kiezen voor leefbare wijken!’

De huidige kabinetsplannen dreigen volgens Karabulut onherstelbare schade aan te richten aan de buurten en wijken in het land. ‘Het kabinet laat bewoners gewoon keihard in de steek. Het bedrag dat dit kabinet nog overhoudt, is nauwelijks genoeg voor een paar bloembakken per buurt. Bibliotheken moeten sluiten, kinderboerderijen gaan dicht en bewoners die de handen ineen geslagen hebben tegen bijvoorbeeld witte en zwarte scholen, raken hun subsidie kwijt. Ook worden mensen die willen integreren op torenhoge kosten gejaagd. En het is niet nodig. Een extra belastingschijf voor inkomens boven de 150.000 euro – de allerrijkste Nederlanders – is genoeg om dit allemaal te financieren.’

Door de invoering van een nieuwe belastingschijf voor de 5% hoogste inkomens en door de versobering van de scholingskosten voor lokale raadsleden wil de partij ruim 190 miljoen vrijspelen voor de buurten en wijkaanpak en om te investeren in het behoud en de uitbreiding van ouderinitiatieven om scholen te mengen en ouders te betrekken bij het onderwijs. Verder wordt de bezuiniging op de huurtoeslag van dit kabinet ongedaan gemaakt en worden grote groepen allochtonen niet aan hun lot overgelaten. Dit kan ondermeer door het sociaal leenstelsel dat bestaat voor mensen die verplicht moeten inburgeren, ook open te stellen voor mensen die graag willen inburgeren, ondanks dat zij hier niet toe verplicht zijn.

Betrokken SP'ers