Senaat wil onderzoek verandering hypotheekrenteaftrek

Tegen de uitdrukkelijke wens van minister-president Rutte in, wil de Eerste Kamer van de regering een onderzoek naar mogelijkheden voor een meer toekomstbestendig stelsel van hypotheekrenteaftrek. Een motie van die strekking, ingediend door de ChristenUnie en mede ondertekend door SP, PvdA, D66, SGP en PvdD, werd vandaag aangenomen. VVD, CDA en PVV stemden tegen maar hebben samen net geen meerderheid in de Senaat sinds de afgelopen verkiezingen.

De Eerste Kamer laat de regering in de motie weten dat het huidige stelsel van hypotheek-renteaftrek op termijn aan herziening toe is. Het huidige stelsel leidt volgens een Kamermeerderheid tot onevenwichtigheden in de woningmarkt en legt een groot beslag op de algemene middelen. Een herzien stelsel zou erop gericht moeten zijn die onevenwichtigheden te verminderen en de toegankelijkheid en betaalbaarheid van koopwoningen voor nieuwe generaties te vergroten. Een herzien stelsel van renteaftrek moet gebaseerd worden op het uitgangspunt dat de aftrek bedoeld is om eigenwoningbezit te bevorderen voor mensen met een laag en gemiddeld inkomen. Een door de regering in te stellen commissie moet daarover voorstellen doen.

SP-fractievoorzitter Tiny Kox noemt de aanname een nadrukkelijk signaal aan de regering: 'Premier Rutte zei vorig jaar dat hij met een onderzoek zou komen nadat de Senaat daar om vroeg. Nu erkende hij dat onderzoek niet te hebben gedaan en ook niet te willen doen. Op zo'n moment is het goed dat het parlement een duidelijke streep zet. Als de regering alsnog weigert om de opdracht van de Kamer uit te voeren, dan is dat vragen om politieke problemen.'

De Eerste Kamer rondde vandaag de algemene beschouwingen van vorige week af met stemming over de ingediende moties. Naast de motie over de renteaftrek werd alleen de SP-motie over steun aan de democratiseringsbeweging in Noord-Afrika aangenomen. De motie roept de regering op om zoveel mogelijk in samenwerking met Europese Unie en Raad van Europa concrete steun te geven aan die landen waar de Arabische Lente tot meer democratie leidt. Alleen de fractie van de PVV stemde tegen.