Leijten: ‘Onderzoek mogelijke fraude bij Zonnehuizen’

Stichting Zonnehuizen – een instelling voor jeugd- en gehandicaptenzorg - zit in zwaar financieel weer en is op zoek naar private financiers. SP-Kamerlid Renske Leijten vertrouwt het niet en wil dat de staatssecretaris een grootschalig fraudeonderzoek laat doen. Leijten: ‘De Zonnehuizen sloten 2009 af met meer dan 6 miljoen aan eigen vermogen en dat was afgelopen zomer opeens verdampt? Dit zaakje stinkt!’

Afgelopen zomer kwamen de eerste tekenen naar buiten dat het niet goed ging bij de zorginstelling en een bestuurder ruimde het veld. ‘Het reilen en zeilen van deze bestuurder en de toezichthouders moet tot op de bodem worden uitgezocht. Ik verwacht van de staatssecretaris dat ze falende zorgbestuurders en toezichthouders niet laat wegkomen. Ze moet kijken of deze mensen – wanneer ze hebben gefaald – persoonlijk aansprakelijk kunnen worden gesteld.’

Leijten wil verder dat de staatssecretaris onderzoekt of de Nederlandse Zorgautoriteit en het zorgkantoor in de regio goed hebben gehandeld. ‘Zij hebben de verantwoordelijkheid om toe te zien op de kwaliteit van zorg en de juiste besteding van de publieke middelen. Ik wil weten waarom ze niet hebben ingegrepen. De staatssecretaris mag niet op haar handen blijven zitten. Bij de Zonnehuizen krijgen meer dan 2000 kinderen en gehandicapten zorg en er werken ook meer dan 2000 mensen. Van deze mensen wordt ondertussen verwacht dat zij geld inleveren om bij te dragen aan De Zonnehuizen. Wanneer het toezicht faalt, bloeden de patiënt en de verzorger. De staatssecretaris mag dit niet laten gebeuren.’

Vanmiddag is er een debat over de situatie bij de Zonnehuizen.

Betrokken SP'ers