De Jong: Europese Commissie heeft rekenmachine maar geen hart

SP-Europarlementariër Dennis de Jong noemt de voorstellen van de Europese Commissie het zoveelste voorbeeld van Europees begrotingsfetisjisme. De Jong: ‘De voorstellen zijn eenzijdig gericht op begrotingsdiscipline. De Europese Commissie krijgt door deze maatregelen wel een rekenmachine maar geen hart om de eurocrisis op te lossen’. Volgens de SP zijn de voorstellen technocratisch en miskennen zij dat voor verstandig beleid altijd een afweging van belangen nodig is. De Jong: ‘Je hoeft geen economiestudie te hebben afgerond om te weten dat als alle lidstaten tegelijkertijd gaan bezuinigen, je in heel Europa te maken krijgt met economische krimp. We riskeren hiermee dan ook jaren van recessie.’

De voorstellen van de Commissie houden een soort stappenplan in: hoe slechter het gaat met de economie van een lidstaat, hoe meer de Commissie mag ingrijpen. De Jong: ‘Ik maak me ernstig zorgen over het democratisch karakter van een dergelijk optreden. Nu al zie je de invloed van Brussel op de benoeming van regeringsleiders in Italië en Griekenland. De huidige voorstellen komen erop neer dat er een heel ambtenarenapparaat uit Brussel neer kan strijken in een lidstaat om daarmee het bestuur over te nemen. Dat noem ik geen democratie meer.’

Met de voorstellen hoopt de Europese Commissie de financiële markten te overtuigen dat de Europese Unie de volgens de markten noodzakelijke ingrepen in de lidstaten gaat invoeren. De Jong is bang dat deze voorstellen slechts zullen leiden tot keiharde bezuinigingen. De Jong: ‘Ik wil daarom dat de Europese Commissie naast de bezuinigingsdoelstellingen ook sociale doelstellingen opneemt in crisisvoorstellen. Er moet ook aandacht zijn voor het terugdringen van werkloosheid, het instellen van minimumloon en steun aan kleine ondernemers die anders over de kop dreigen te gaan.’ De SP’er is daarnaast teleurgesteld dat de Europese Commissie niet met specifieke voorstellen komt om de corruptie in de EU aan te pakken.