Irrgang en Ferrier openen tentoonstelling over vrouwencondoom

Paper doll

SP-Kamerlid Ewout Irrgang en CDA-Kamerlid Kathleen Ferrier hebben vanochtend namens het Meerpartijeninitiatief hiv/aids een tentoonstelling in de Tweede Kamer geopend over het vrouwencondoom. De tentoonstelling is onderdeel van de Paper Doll campagne om aandacht te vragen voor het belang van het vrouwencondoom.

SP-Kamerlid Ewout Irrgang: 'Wereldwijd zijn er 215 miljoen vrouwen die geen toegang hebben tot anticonceptie maar die zich wel graag willen beschermen tegen een ongewenste zwangerschap en hiv/aids. Het vrouwencondoom moet daarom veel ruimer beschikbaar komen. Nederland moet daarbij blijven helpen. Ik hoop dat de Kamer zich daar volgende week bij de behandeling van de begroting Buitenlandse Zaken en ontwikkelingssamenwerking hard voor wil maken.'

De Paper Doll campaign is een initiatief van i+solutions, Oxfam Novib, Rutgers WPF, en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Wereldwijd zijn duizenden boodschappen verzameld van vrouwen en mannen over het belang van het vrouwencondoom. Deze boodschappen zijn geschreven op papieren poppetjes (Paper Doll) waarvan een klein deel in de Tweede Kamer tentoongesteld is. Het kabinet bezuinigt volgend jaar opnieuw fors op de uitgaven voor ontwikkelingssamenwerking. Gezondheidszorg voor vrouwen en de strijd tegen hiv/aids blijft volgens het kabinet een prioriteit maar het totale budget neemt af. Het SP-Kamerlid hoopt dat de Kamer daar volgende week bij de begrotingsbehandeling verandering in kan brengen. Irrgang: 'De vraag naar het vrouwencondoom is groot. Het aanbod is veel te klein. Daarom is het van belang dat Nederland de eigen inzet op peil houdt om het vrouwencondoom voldoende beschikbaar te krijgen.'