Giften alleen aftrekbaar bij goed beleid hulporganisatie

SP-Kamerlid Farshad Bashir pleit voor strenge regels voor hulporganisaties met een zogenaamde ‘Algemeen Nut Beogende Instelling’-status. Met deze status worden giften van mensen aan deze organisaties aftrekbaar van de belasting. Bashir: ‘Nederlanders zijn een gul volk, we geven graag en veel aan organisaties. Dan moeten we er vanuit kunnen gaan dat dit geld goed terecht komt, dat we inzicht krijgen in waar het geld naartoe gaat en dat we zeker weten dat het niet in de diepe zakken van een bestuurder verdwijnt.’

Nederland kent zo’n 8500 goede doelen die een ANBI status hebben. De Nederlandse goede doelen wereld is echter verre van transparant. Er bestaat een wirwar aan keurmerken, gedragscodes, vertegenwoordigingsorganen en databases voor goede doelen. Ze vertegenwoordigen echter allemaal slechts een deel van de goede doelen en dan vaak ook nog maar voor een klein beetje. Het instellen van een onafhankelijke toezichthouder zou daarom een goed idee zijn voor goede doelen.

Waar volgens Bashir in ieder geval mee begonnen moet worden, is ANBI-organisaties een jaarrekening en beleidsplan openbaar te laten maken. Dit zou middels een database bij de Belastingdienst openbaar gemaakt kunnen worden, waardoor donateurs en betrokkenen inzicht verkrijgen in waar een organisatie het geld aan uitgeeft.

Tenslotte stelt Bashir voor om organisaties die hun directie meer betalen dan de hoogste ambtenaren op ministeries – de zogenaamde Directeur-Generaalnorm – de ANBI-status te ontnemen. ‘Het is niet de bedoeling dat het geld van de goedbedoelende donateur bij een graaiende directeur terecht komt. Als organisaties zoveel geld aan hun bestuurders uitgeven, raken ze wat ons betreft hun belastingvoordeel kwijt.’