Europese Commissie komt met regen aan voorstellen over pensioenen

De Europese Commissie zal met een groot aantal voorstellen komen op het gebied van pensioenen. Dit staat in een nog vertrouwelijke notitie van de Europese Commissie waar de SP-Eurofractie de hand op heeft weten te leggen. SP-Europarlementariër De Jong: 'Uit het nu uitgelekte stuk blijkt duidelijk dat de Commissie met voorstellen komt die slecht zijn voor het unieke Nederlandse pensioensysteem. Nederland moet nu in Brussel aan de noodrem trekken´.

Het document dat in handen is van de SP-Eurofractie is een witboek. Witboeken worden door de Commissie uitgebracht als agenda voor concrete toekomstige voorstellen. De Jong: 'De Commissie kondigt bijvoorbeeld een nieuw wetsvoorstel aan over de overdraagbaarheid van pensioenen. Dat is voor onze pensioenfondsen heel lastig, omdat de meeste lidstaten geen pensioenen kennen waarvoor eerst gespaard wordt, zoals in Nederland. Een Fransman die naar Nederland komt, kan zijn Franse pensioen wel inbrengen, maar niemand weet hoe veel dat uiteindelijk waard zal zijn. De kans is groot dat de Nederlandse pensioenfondsen hier teveel voor gaan betalen' Ook is de SP'er bezorgd over de gevolgen voor de Nederlandse belastingopbrengst. De Jong: 'Je betaalt immers in Nederland geen belasting over de pensioenpremies, maar wel over de pensioenuitkeringen. Als je een pensioen in Nederland opbouwt en later buiten Nederland met pension gaat, kan de Nederlandse fiscus naar de belastingopbrengst fluiten.'

De Commissie erkent in het document dat de lidstaten zelf als eerste verantwoordelijk zijn voor de invoering en handhaving van goede pensioenvoorzieningen, maar ziet voor zichzelf een grote rol weggelegd. Daarbij wijst zij op het verband met het vrij verkeer van werknemers, de interne markt, en het recent overeengekomen Europese economische bestuur. De Jong: ' De Commissie is duidelijk erg blij met de nieuwe bevoegdheden. De Commissie kondigt aan lidstaten in het kader van het economisch bestuur te zullen dwingen om de pensioenleeftijd te koppelen aan de gemiddelde levensverwachting en wil zelfs een wetsvoorstel indienen om vervroegd uittreden onmogelijk te maken. Daarbij wil de Commissie ook pensioenafspraken in CAO's ter discussie stellen. De Jong: 'Dit witboek is daarmee een frontale aanval op het pensioenstelsel van Nederland dat vorige maand nog als beste ter wereld werd getoetst'.