Weeklog Dennis de Jong: zwerfhonden en symboolpolitiek

De afgelopen weken is de eurofractie overspoeld met e-mails van mensen die zich – volkomen terecht – zorgen maken om het lot van zwerfhonden in landen als Roemenië. Zij riepen mij daarbij op een schriftelijke verklaring te tekenen om de Europese Unie in te laten grijpen. Ik ben blij met die betrokkenheid met dierenwelzijn. Ik deel die. Alleen: een schriftelijke verklaring gaat tot niets leiden, want hier gaat Brussel niet over. Ondertekening van zo’n verklaring is pure symboolpolitiek en daar doet de SP nooit aan mee. In plaats daarvan hoop ik dat alle mailschrijvers hun pijlen direct richten op de Roemeense regering, bijvoorbeeld door de lokale dierenwelzijnsorganisaties te steunen. Daarmee bereik je ongetwijfeld veel meer.

De schattingen lopen uiteen, maar door jarenlange verwaarlozing zijn er in Boekarest, de hoofdstad van Roemenië, zo’n 50.000 tot 250.000 zwerfhonden. De Roemeense autoriteiten hebben zich hier nooit om bekommerd, maar hun houding veranderde toen de honden mensen gingen aanvallen. In januari stierf nog een vrouw na zo’n aanval. Het antwoord van de autoriteiten is volstrekt in strijd met de regels van de Wereld Gezondheidsorganisatie van de VN (WHO): zij brengen nu alle honden om het leven die niet binnen 2 weken, nadat ze zijn gevangen, door een eigenaar zijn opgeëist. Dat is natuurlijk afschuwelijk. Volgens de WHO moeten zwerfhonden in dergelijke gevallen worden gecastreerd en daarna vrijgelaten. Wat mij betreft vullen we deze afspraak aan door de honden niet zomaar weer de straat op te sturen, maar zoveel mogelijk in dierenasiels op te vangen en te verzorgen, zodat ze op den duur weer bij mensen geplaatst kunnen worden die bereid zijn ze als huisdier aan te nemen.

Het is een begrijpelijke reactie: als je de beelden ziet van de jacht op zwerfhonden in Roemenië, word je misselijk en wil je in actie komen. Alleen is het wel erg gemakkelijk om dan te denken dat Brussel dat wel weer even zal oplossen. Als de schriftelijke verklaring al wordt aangenomen, ligt er alleen nog maar een verzoek van het Europese Parlement aan de Europese Commissie. Hoewel de Commissie zich graag overal mee bemoeit, zal ze in dit geval niet anders kunnen dan concluderen dat dit een bevoegdheid is voor de nationale overheden. Dat betekent dat de hele actie richting EP tot niets zal leiden.

Hoe kan het ook? Er zijn in Roemenië verschillende dierenwelzijnsorganisaties werkzaam. Bijvoorbeeld Pro Animals (proanimals.ro). Die organisaties laten op hun website weten dringend steun nodig te hebben, van vrijwilligers die in Roemenië zelf aan de slag willen gaan, maar ook in de vorm van donaties. Als nu alle e-mail schrijvers eens een paar euro zouden storten op de rekening van dergelijke organisaties, ben ik ervan overtuigd dat er veel meer zwerfhonden gered zullen worden dan via een verklaring van het EP. Geen symboolpolitiek, maar effectieve actie, dat is waar de SP voor staat.

Reageren kan: eurofractie@sp.nl Of volg mij op twitter: @DdJong