Van Bommel: ‘Laat OM bloedbad Rawagede onderzoeken’

SP-Kamerlid Harry van Bommel wil dat het Openbaar Ministerie een onderzoek start naar het in 1947 door Nederlandse militairen aangerichte bloedbad op Java. Dit weekend kwam via het televisieprogramma Altijd Wat naar buiten dat een Nederlandse soldaat bekend heeft 120 Indonesische mannen te hebben geëxecuteerd. Dit meldde zijn vertrouwensarts. ‘Na al die jaren wordt het zwijgen doorbroken. Een onderzoek is het minste wat we de nabestaanden kunnen beloven.’

De SP ijvert al jaren voor opheldering van de feiten rond de massamoord in het West-Javaanse dorp Rawagede in december 1947. Onlangs erkende de Haagse rechtbank dat wat in Rawagede gebeurd is, niet verjaard kan zijn. Enkele van de laatste overlevenden eisen compensatie van de Nederlandse staat, maar de regering overweegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak van de rechter. ‘De regering procedeert liever tegen nabestaanden, dan te proberen om zo goed en zo kwaad als het gaat, dit drama op een menswaardige manier af te sluiten. Daarom pleit ik voor een tegemoetkoming voor de weduwen van Rawagede en een diepgravend onderzoek naar de gebeurtenissen.’

Van Bommel bepleit naast een juridisch onderzoek ook een nieuw historisch onderzoek. In 1969 werd de Excessennota gepubliceerd. Daarin staat een opsomming van een aantal massamoorden. Ook historicus Cees Fasseur die aan die nota werkte is van mening dat die nota niet volledig is. ‘Het wordt tijd de getuigen die er nog zijn aan het woord te laten om zo snel en goed mogelijk beeld van die oorlog te krijgen. Elke dag dat we wachten, verliezen we kansen om deze zwarte bladzijde uit onze geschiedenis goed in beeld te krijgen’, aldus Van Bommel.