'Ontslaggolf voor hulpverleners GGZ voorkomen'

SP-Kamerlid Renske Leijten vindt dat minister Schippers moet voorkomen dat medewerkers in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) op straat worden gezet. Volgens GGZ Nederland kunnen 7000 banen verloren gaan als rechtstreeks gevolg van de bezuinigingen door het kabinet. 'Rutte zei in campagnetijd dat de VVD de banenkampioen is maar niets is minder waar,' stelt Renske Leijten. 'Met een VVD-minister op zorg verdwijnen er juist banen. Ongelooflijk dat plekken op de werkvloer worden bedreigd, maar bestuurders met salarissen boven de Balkenendenorm van 190.000 euro kunnen blijven zitten.'

Deze week werd bekend dat er bij de grootste aanbieder van geestelijke gezondheidszorg, Parnassia, 460 banen op de tocht staan. De instelling verwacht een omzetdaling van 38 miljoen euro door de bezuinigingen van in totaal 600 miljoen euro in de GGZ. 'Er zijn echter meerdere bestuurders die ruim boven de Balkenendenorm verdienen,' zegt Leijten. 'Ik wil dat de minister voorkomt dat hulpverleners van mensen met psychische problemen worden ontslagen. Er moet wel gesneden worden in teveel bestuurslagen en te hoge salarissen van bestuurders.'

Verder is bekend dat in de regio Rotterdam gevreesd wordt voor een verlies van 90 banen en in Amsterdam 60. In Noord-Nederland staan in de verslavingszorg ongeveer 120 banen op de tocht als de bezuinigingen doorgaan.