Nederland spelbreker bij belastinginning door zwakke Eurolanden

Nederland is spelbreker bij belastinginning door zwakke Eurolanden. Dat was een van de verrassende uitspraken gedaan tijdens de door SP-Europarlementariër Dennis de Jong georganiseerde bijeenkomst over corruptiebestrijding in de EU. Volgens een Portugese Europarlementariër zijn van de 20 belangrijkste Portugese beursgenoteerde bedrijven er 17 gevestigd in Nederland. Hiermee ontlopen ze de belastingen in Portugal, terwijl ze in Nederland nauwelijks belastingen betalen. De SP probeert al langer een eind te maken aan dit soort brievenbusbedrijven in Nederland.

Ana Gomes, Portugees Europarlementarier

Ana Gomes, Portugees Europarlementariër

Tijdens de bijeenkomst waaraan naast een vertegenwoordiger van het antimisdaad VN-bureau te Wenen ook werd deelgenomen door o.a. Transparency International, de Europese Commissie en veel Europarlementariërs, waren veel aanwezigen het erover eens dat het in crisistijd extra belangrijk is om corruptie aan te pakken. De Jong: ‘Het is daarom onbegrijpelijk dat in de crisisafspraken tussen Portugal en Griekenland en de Troïka van EU, IMF en de Europese Centrale Bank met geen woord wordt gesproken over de aanpak van corruptie. Als er niet nu extra maatregelen worden genomen, is de kans levensgroot dat de economische ontwikkeling niet op gang komt.’

De anticorruptie bijeenkomst in het Europees Parlement

De Jong verwelkomde verder de opstelling van de Commissie-vertegenwoordiger: ‘Nog geen twee weken geleden was Eurocommissaris Malmstrom niet bereid verder te gaan dan een eerste rapportage in 2013. Gelukkig hoorde ik nu dat de Commissaris nog dit jaar toch al met voorstellen gaat komen, in het bijzonder voor het opsporen en terugvorderen van gestolen overheidsgelden. Dit is een eerste stap naar een ‘masterplan tegen corruptie’ waar ik nu al enige tijd op aandring’ .