Kamer steunt SP: totaalverbod op bonussen bij gesteunde banken

Een verbod op bonussen bij banken die opnieuw door de staat moeten worden gesteund, moet niet alleen gelden voor bestuurders, maar ook voor andere bankiers. De Tweede Kamer steunde vanmiddag een voorstel van die strekking van SP-Kamerlid Ewout Irrgang. ‘Wanneer je met geld van de burgers een bank steunt, omdat de bank te belangrijk is om failliet te gaan, is dat geld niet bedoeld om de bank te laten doorgaan met het uitdelen van bonussen. Met dit voorstel kan dat nu worden afgedwongen als er nieuwe bankensteun noodzakelijk is.’

Bij de Algemene Financiële Beschouwingen kondigde het kabinet een wet aan die bonussen verbiedt voor bestuurders van financiële instellingen die nieuwe staatssteun krijgen. Als er op korte termijn nieuwe steun voor Nederlandse banken nodig is, zelfs voordat de aangekondigde wet in werking is getreden, wil het kabinet deze wet met terugwerkende kracht gaan toepassen. Over deze maatregel, die de vorige minister van Financien niet aandurfde, zegt SP-Kamerlid Ewout Irrgang: ‘Dit is een stap in de goede richting, maar excessieve bonussen komen niet alleen voor bij bankbestuurders. Ook bankiers die niet in de bestuurskamer zitten, krijgen regelmatig een bonus. Zo zegt de aangekondigde wet niks over bonussen voor handelaren bij de bank. Als we iets geleerd zouden moeten hebben uit de crisis, is het dat handelaren, gemotiveerd door bonussen, gigantische risico’s hebben genomen.’

Irrgang gaat er vanuit dat minister De Jager zijn door de Kamer gesteunde voorstel zal meenemen in de wet die momenteel in voorbereiding is.