Kamer steunt SP: Geen fusies in de zorg tot dat inspraak goed geregeld is

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft Renske Leijten gesteund in haar eis dat fusies in de zorg niet meer mogen totdat de inspraak van patiënten en personeel voldoende is geregeld. Dit vroeg zij woensdag per motie aan de regering. Leijten: 'In de zorg wordt een fusiegolf verwacht door alle maatregelen van dit kabinet. Het is goed dat de Kamer nu wil dat er alleen gefuseerd mag worden als patiënten en medewerkers van een zorginstelling ook daadwerkelijk ingestemd hebben.'

De minister deed zelf een voorstel om een fusietoets in te voeren en erkent dat er op dit moment niet of nauwelijks inspraak is van betrokkenen van een zorginstelling, zoals patiënten, bewoners of hun familie en het zorgpersoneel. Leijten heeft de minister nu gevraagd om een moratorium in te stellen op zorgfusies, totdat er geregeld is dat de inspraak plaatsvindt. Leijten: ‘Door mijn voorstel is er geen kans dat er komende tijd een hoop fusies plaatsvinden, terwijl het ministerie aan een toets werkt. Ik ben hier erg blij mee. Jarenlang hebben we de grootheidswaanzin gezien van zorgbestuurders die dachten ‘hoe groter hoe beter’, en fuseerden om bedrijfseconomische redenen of om het marktaandeel veilig te stellen. Het is goed dat de Kamer nu aangeeft dat het klaar is met deze megalomanie.'

De SP wil al jaren dat er een kleinschaligheidsoffensief wordt gestart in de zorg. Leijten: ‘We zouden grote instellingen op moeten splitsen in kleine, menselijke zorginstellingen. Wanneer een bestuurder of manager zijn personeel en bewoners niet meer bij naam kent, heb je het bewijs dat de instelling te groot is’. Dit voorstel zal de SP doen bij de zorgbegroting.

Betrokken SP'ers