De Jong: Regeringsleiders blijven gegijzeld door de financiële markten

De uitkomst van de Europese top over de redding van Euro is niet historisch te noemen, het is meer van hetzelfde. Dat was de boodschap van SP-Europarlementariër Dennis de Jong die direct na afloop van de top met Barroso en Van Rompuy in debat ging. 'Regeringsleiders blijven gegijzeld door de financiële markten' Aldus de Jong die in zijn toespraak ook Premier Rutte aansprak op het slechte akkoord.

Tijdens het felle debat in het Europees Parlement in Straatsburg was er door de parlementariërs van verschillende groepen kritiek op het akkoord.

Hieronder kunt u de volledige bijdrage van Dennis de Jong in het debat lezen:

Voorzitter,

Rutte en andere regeringsleiders noemen het een historisch akkoord. Ik zeg onzin! Opnieuw werden ze gegijzeld door de financiële markten. Opnieuw gaan ze de banken helpen. En opnieuw krijgt de belastingbetaler de rekening gepresenteerd. Hoe lang gaat deze waanzin nog zo door?

Multinationals maken grote winsten, BP in het derde kwartaal een netto winst van 3.5mrd. euro. Worden deze winsten nu zwaarder belast? Of wordt volstaan met het mantrum van bezuinigingen op uitkeringen en overheidsvoorzieningen, op verhoging van de BTW, allemaal zaken die juist de zwakkeren en het MKB treffen? En die leiden tot een duivelse spiraal van werkloosheid, krimp en nog meer overheidstekorten.

Die duivelse spiraal moet doorbroken worden. Pak de speculanten aan. Trap niet meer in de val van deregulering. Zonder deregulering, zouden de reserves van de banken allang op orde geweest zijn. Verder is nog veel onduidelijk: kan de Commissie bevestigen dat bonussen nu verboden worden als banken steun ontvangen? En waarom worden bonussen niet sowieso verboden? Wat is er beslist over splitsing van risicovolle en andere activiteiten van banken?

Een historisch akkoord, nee. Het is gewoon meer van hetzelfde.