Gesthuizen: ‘Wat moet een Limburger in Angola?’

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is ernstig teleurgesteld in het CDA en minister Leers die vandaag de achttienjarige Limburgse jongen Mauro als een baksteen hebben laten vallen. ‘Deze Nederlandse jongen wordt het slachtoffer van falend Nederlands asielbeleid. We hebben hem allemaal gehoord, met zijn zachte G is hij Limburgser dan vlaai. Maar hij wordt door het CDA geslachtofferd aan de PVV.’

28 juni 2011: Mauro voetbalt met zijn team, voor zijn verblijf in Nederland met Kamerleden op 't Plein. Op de achtergrond CDA-er Knops die destijds ook voor Mauro opkwam

Gisteren werd al duidelijk dat minister Leers niet van plan was om Mauro Manuel voor Nederland te bewaren. Dit ondanks een eerder verzoek van bijna de hele Kamer – inclusief VVD en CDA – aan Leers om gebruik te maken van zijn discretionaire bevoegdheid, de speciale bevoegdheid die een minister van Asiel heeft om in schrijnende gevallen mensen in Nederland te laten blijven.

Gesthuizen: ‘De bal lag vandaag bij het CDA. De VVD draaide al eerder als een blad aan de boom. Gezellig voetballen op het Plein met een lieve jongen is goed, maar als het consequenties moet krijgen, rent de VVD weg. Maar het CDA bleef Mauro steunen. Maar nadat Leers weer op audiëntie moest komen bij Wilders, liep hij weer netjes in de maat, net als het CDA. Weg mooie woorden, weg ambities, weg medemenselijkheid. Allemaal geofferd op het altaar van de gedoogconstructie.’

Gesthuizen heeft nu haar hoop gevestigd op het CDA-congres van komend weekeinde. ‘De Kamerfractie van het CDA wordt gegijzeld door Wilders. Daar hebben we vandaag weer een zeer pijnlijk voorbeeld van gezien. De laatste kans voor Mauro, is dit congres dat het CDA kan bevrijden uit de klauwen van de gedoogpartij. Ik hoop dat de partij snel terugkeert op de eigen principes en dat dit nog op tijd is voor Mauro.’