Gesthuizen: ‘Crash team nodig voor acute ICT-problemen’

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen wil dat Nederland een ‘crash team’ van ICT-experts krijgt dat bij plotselinge veiligheidsproblemen snel kan ingrijpen. ‘Steeds vaker zien we dat de ICT van de overheid zo lek als een mandje is. Natuurlijk moeten we kijken hoe dat heeft kunnen gebeuren, maar de eerste prioriteit is dan het lek dichten. Als je huis in brand staat, bel je ook de brandweer en niet de wethouder.’

Vanavond wordt in de Tweede Kamer gesproken over de DigiNotar-affaire. Dit bedrijf was verantwoordelijk voor het uitgeven van certificaten voor overheidswebsites, die achteraf zo lek als een mandje bleken. Het voorstel van minister Donner om met een apart centrum te komen voor digitale veiligheid, juicht Gesthuizen toe, maar dit gaat volgens haar niet ver genoeg. ‘Ik vind het goed om een centrum in te richten wat gaat nadenken over de lange termijn en een strategie bedenkt hoe de overheid beter en veiliger met ICT om kan gaan. Maar wat ik wil is een team dat bij wijze van spreke midden in de nacht uit bed gebeld kan worden om een hack te voorkomen of te herstellen.’

Daarnaast hoopt Gesthuizen vanavond steun te krijgen van andere politieke partijen om een parlementair onderzoek te doen naar hoe de problemen bij de overheid zo uit de hand hebben kunnen lopen. ‘De voorbeelden zijn eindeloos. Ofwel een systeem werkt niet, of het is drie keer duurder dan begroot of de veiligheid is niet op orde. Het is de taak van de politiek om zowel terug- als vooruit te kijken, zodat dit soort blamages in de toekomst hopelijk niet meer voorkomt.’