Europese Raad weigert openheid over uitgegeven miljoenen

Het Europees Parlement geeft geen goedkeuring aan de uitgaven van de Europese Raad van ministers in 2009 omdat de Raad weigert openheid te geven over deze uitgaven. SP-Europarlementariër Dennis De Jong: 'Van het niet doorlopen van aanbestedingsprocedures in één derde van de gevallen tot het weigeren van openheid over de bestedingen van Buitenland coordinator Ashton. Ook is er een gigantische overschrijding van 17,8 miljoen bij de aankoop van het internationale perscentrum Residence Palace in Brussel. In al deze en nog een tiental andere gevallen wil het Europees Parlement weten waarom deze uitgaven zijn gedaan. De Raad houdt de lippen stijf, dat betekent dat wij de uitgaven niet goedkeuren'.

In het Europees Parlement waren alle fracties, met uitzondering van de Sociaaldemocraten, ontevreden over de opstelling van de Raad. De leider van de Sociaaldemocraten, Martin Schultz, hoopt met zijn opstelling een wit voetje te halen bij de regeringsleiders. Schultz is kandidaat om in december President van het parlement te worden. SP-Europarlementariër Dennis De Jong: 'Een parlementariër die een machtspelletje spelen belangrijker vindt dan verantwoording over vele miljoenen euro's neemt zijn taak als volksvertegenwoordiger niet serieus. Ik vind dat hij zich gedraagt als ordinaire baantjesjager'.

De stemming vandaag betekent dat er geen kwijting over de uitgaven van de Europese Raad in 2009 wordt verleend. Problemen over de kwijting van de uitgaven van de Raad zijn niet nieuw, ook in 2009 en 2010 heeft het Europees Parlement in eerste instantie geweigerd om kwijting te verlenen tot er door de Raad concessies aan het Parlement zijn gedaan. De Jong: 'het lijkt er op of de Raad het hier wederom op laat aankomen. Deze botsing is niet nodig: het Parlement heeft het laatste woord over de uitgaven en de Raad moet gewoon meewerken'.