Europees Parlement blijft geld verkwisten

De SP noemt de vandaag goedgekeurde EU budgetverhoging 'verkwisting' en een 'totaal verkeerd signaal'. Het Europees Parlement ging vandaag akkoord met een verhoging van het budget van de EU van meer dan 5%. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: 'Ik ben zwaar teleurgesteld in Europarlementariërs die wel de lidstaten oproepen om flink te bezuinigen maar weigeren zelf de broekriem aan te halen. Naast de enorme salarissen van Europarlementariërs en de dagvergoedingen worden ook de exorbitante toelages voor algemene uitgaven, voor onder meer kantoormateriaal, van zo'n 50.000 euro per jaar in stand gehouden. De SP heeft een verlaging van 5% van de algemene uitgaven voorgesteld'.

Naast het SP voorstel om de geldpot van de algemene middelen voor Europarlementariërs met 5% te verlagen heeft de SP zich verzet tegen een nieuwe verhoging van de budgetten van de politieke groepen. Ook hier kiest het Europees Parlement ervoor om zichzelf meer geld toe te bedelen, terwijl lidstaten volgens het Europees Parlement zonder uitzondering moeten bezuinigen.

Ondanks de verkwisting van het Europees Parlement, het in stand houden van landbouwsubsidies voor tabaksboeren, het koninklijk huis en multinationals was er voor De Jong één lichtpuntje: 'Eindelijk steunt het Europees Parlement onze strijd voor openheid rondom de schimmige Europese expertgroepen. Het Europees Parlement heeft, via het budgetrecht, geëist dat deze door grote bedrijven gedomineerde comités worden opengebroken. Zo moeten nu meer vertegenwoordigers van bijvoorbeeld het MKB, de vakbonden en de consumenten- en milieuorganisaties worden toegelaten. Tot die tijd bevriest het Europees Parlement de gelden voor expertgroepen.'