Van Bommel: ‘Uitspraak Rawagede historisch’

SP-Kamerlid Harry van Bommel is ‘blij verrast’ met de uitspraak van de Haagse rechtbank in de zaak van de zeven weduwen uit het Indonesische dorpje Rawagede. De rechtbank bepaalde vandaag dat Nederland aansprakelijk is voor oorlogsmisdaden gepleegd tegen de mannelijke bevolking van het dorp in 1947. Van Bommel, die vandaag bij de rechterlijke uitspraak aanwezig was, spreekt van een ‘historische uitspraak die voor de zeven weduwen nét niet te laat komt.’

In de jaren na 1947 was de Nederlandse regering al tot de slotsom gekomen dat de executie van 431 mannen en jongens onrechtmatig was maar werd besloten de verantwoordelijke Nederlandse militairen niet te vervolgen. Ook de Verenigde Naties concludeerden in een rapport uit 1948 dat het optreden van de militairen ‘opzettelijk en meedogenloos’ was. In de zaak die de weduwen en één overlevende enkele jaren tegen de Nederlandse Staat aanspanden werden de oorlogsmisdaden dan ook niet ontkend maar beriep de Staat zich op verjaring. Dit beroep is vandaag door de rechtbank terzijde geschoven. De SP dringt er al jaren bij de regering op aan zich niet te beroepen op verjaring.

Van Bommel houdt zich al jaren met de zaak bezig en ontmoette de weduwen van Rawagede verschillende malen in Nederland en in Jakarta. ‘Het is bijzonder pijnlijk dat de enige overlevende van de massamoord, de heer Sa’ih, dit niet meer mag meemaken. Hij is op 7 mei van dit jaar overleden,’ aldus Van Bommel. Het Kamerlid benadrukt dat het nu een kwestie van beschaving is dat Nederland zich bij deze uitspraak neerlegt. ‘Nu in beroep gaan betekent dat de zaak verder wordt gerekt en dat de hoogbejaarde weduwen een definitieve uitspraak vermoedelijk niet meer mee zullen maken. Dat zou onaanvaardbaar zijn.’