Ulenbelt: 'Er is geen deal, er is geen draagvlak'

SP-Kamerlid Paul Ulenbelt heeft vandaag in de Kamer nogmaals onderstreept dat de overeenkomst tussen Jongerius en Kamp nooit een nieuw pensioenakkoord kan zijn. ‘ABVAKABO en Bondgenoten hebben ons laten weten dat Jongerius niet meer namens hun onderhandelt. De pijnpunten – ook die van de voorstanders – zijn niet opgelost en de toenaderingen van minister Kamp zijn niet eens een sigaar uit eigen doos, maar een rookgordijn om een gedrocht te verhullen.’

Afgelopen maandag bleek dat bijna 90% van de vakbondsleden die hebben gestemd, zich tegen de pensioendeal tussen Jongerius, minister Kamp en werkgeversbaas Wientjes hebben uitgesproken. Toch sloot FNV-voorzitter Jongerius op dinsdag alsnog een overeenkomst met minister Kamp.

Ulenbelt: ‘Die overeenkomst stelt niks voor. Pensioenfondsen kunnen nog steeds huizenhoge risico’s nemen met ons pensioengeld en er komt geen oplossing voor de zware beroepen. Kamp zegt dat mensen hun spaarloon kunnen gebruiken om op hun 65e te stoppen. In totaal maakt een half procent van de metaalwerkers gebruik van deze regeling. Van een hele fabriek vol metaalwerkers, komt Kamp met een doekje voor het bloeden voor slechts één van deze mensen.’