SP-onderzoek ‘De boer aan het woord’ van start

SP-Kamerlid Henk van Gerven heeft vandaag het grootschalig SP-onderzoek onder boeren afgetrapt: ‘Elk jaar stoppen vele boeren met hun bedrijf. Aan de ene kant hoor je dat alleen schaalvergroting de toekomst heeft terwijl anderen juist zeggen dat dit de oorzaak van vele problemen is. Mij lijkt het tijd dat de politiek eens van de boeren zelf hoort hoe zij hun toekomst zien.’

Volgens Van Gerven wordt er op dit moment nog teveel óver boeren gesproken in plaats van mét de boeren: ‘Er is veel discussie over de intensieve veehouderij en de gevolgen daarvan voor het welzijn en de gezondheid van dier en mens. We hebben de q-koorts gehad, de discussie over de megastallen en de industrialisering van het platteland. Ik ben heel benieuwd hoe de boeren zelf willen omgaan met deze ontwikkelingen en welke oplossingen zij zien om de agrarische sector een gezonde toekomst te bieden.’

De politiek staat voor belangrijke politieke keuzes. Moet de schaalvergroting een halt worden toegeroepen of de markt verder worden geliberaliseerd? Van Gerven: ‘Als we niks doen zal in hoog tempo het aantal boeren blijven afnemen. Ik wil graag van boeren zelf horen hoe zij daar tegenaan kijken. Stoppen zij noodgedwongen of zijn het bewuste keuzes? Met de enquête zoeken wij naar oplossingen met zowel draagvlak en perspectief voor de boeren als draagvlak in de samenleving. Ik hoop dat vele boeren mee doen aan de enquête. Hoe meer boeren meedoen, des te groter zal de waarde van de enquête zijn in het debat dat het komend jaar over de toekomst van de boeren zal worden gevoerd.’

De boer aan het woord’ is de volgende in een reeks van grootschalige onderzoeken die de SP hield. Eerder sprak de partij ondermeer met brandweerlieden, huisartsen, politieagenten, onderwijzers en werknemers in de sociale werkplaats.