Roemer wil persoonlijke bemoeienis Rutte in zaak Faber

SP-leider Emile Roemer roept morgen in het mondelinge vragenuur premier Rutte op om zich persoonlijk in te zetten voor de arrestatie van oorlogsmisdadiger Klaas Carel Faber. De in 1952 ontsnapte Faber leeft al ruim een halve eeuw op vrije voeten in Duitsland. Roemer en de andere fractieleiders in de Tweede Kamer willen dat Duitsland zich harder inzet om Faber alsnog achter de tralies te krijgen.

Roemer: ‘Wij hebben sterk het gevoel dat Duitsland niet alles op alles zet om Faber alsnog zijn straf uit te laten zitten. Dat is een schande, omdat hij op dit moment, op de lijst van het Simon Wiesenthal Centrum in Wenen, de meest gezochte nazi-oorlogsmisdadiger is. De slachtoffers en hun nabestaanden willen terecht dat de straf alsnog voltrokken wordt. Tot nu toe heeft de druk vanuit Nederland onvoldoende effect. Rutte moet er daarom snel een 'chefsache' van maken. Zoek contact met Merkel en vraag haar persoonlijk op te treden in deze zaak.'

De SP-leider wil dat premier Rutte op heel korte termijn contact opneemt met Angela Merkel om de kwestie te bespreken. Roemer: ‘Faber is inmiddels 89. De tijd begint dus te dringen. Het wordt tijd om deze zaak te sluiten. Als Duitsland nog steeds weigert om Faber uit te leveren, sluit hem dan op zijn minst in dat land op. Het maakt mij niet uit in welke cel het is, als hij maar boete doet voor zijn misdaden.’

In december 2010 hebben de fractievoorzitters in de Tweede Kamer gezamenlijk een brief gestuurd naar hun collega’s in de Duitse Bondsdag. In de brief is aangedrongen op het uitvoeren van het Europese arrestatiebevel of om anders in Duitsland de uitvoering van de al jaren staande straf te voltrekken.