Roemer: ‘Rutte sloopt economie én samenleving’

‘De maatregelen van dit kabinet pakken desastreus uit voor het land. Rutte sloopt én de economie én de samenleving. De banken en de landen die er een potje van hebben gemaakt, krijgen alle steun, terwijl de mensen die het toch al niet komt aanwaaien de rekening betalen.’ Dat zegt SP-leider Emile Roemer in reactie op de Miljoenennota, die vandaag op knullige wijze is uitgelekt. Roemer: ‘De coalitie toont zijn gezicht: de tweedeling in Nederland groeit. De toegang tot goede zorg, het onderwijs en het recht wordt voor gewone mensen steeds verder beperkt. VVD, PVV en CDA breken de solidariteit af. Hun motto is ‘ieder voor zich.’ Dat is niet de samenleving die ik voor ogen heb.’

Roemer hekelt de politiek van het kabinet dat eenzijdig de rekening van de crisis legt bij zieken, gehandicapten, studenten en werknemers. Roemer: ‘De politiek van Rutte is exact hetzelfde als de politiek die ons de crisis heeft gebracht. De hele Miljoenennota staat vol met begrippen als meer markt, minder regulering en meer Europa. Dit terwijl de crisis waar we nu inzitten, begonnen is op de financiële markten, een gevolg is van een gebrek aan regels op die markten en verergerd werd door de miljardensteun aan Griekenland. Rutte denkt dat meer van hetzelfde deze crisis op gaat lossen.’

De SP presenteert in de aanloop naar Prinsjesdag een ‘Andere Begroting.’ Roemer: ‘We tonen aan dat het volstrekt onnodig is om zo rücksichtslos te bezuinigen op zieken, gehandicapten en studenten terwijl de financiële sector, de banken en grote ondernemingen de dans nagenoeg ontspringen. Wij bezuinigen niet op de kinderopvang, de sociale werkplaatsen en op chronisch zieken. Bovendien bezuinigt de SP de economie niet kapot, zoals het kabinet doet. We geven de economie een stimulans, precies zoals veel verstandige economen, ondermeer bij het IMF, op dit moment voorstellen.’