Politie moet elke wapenvergunning inhoudelijk toetsen

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen wil dat de politie vanaf nu elke aanvraag voor een wapenvergunning diepgaand toetst. Ze zegt dit in reactie op de presentatie van het onderzoek naar de gruwelijke schietpartij in Alphen aan den Rijn. ‘Door een tekort aan agenten wordt nu te gemakkelijk een vergunning verleend. Ik wil dat de regering voldoende geld vrijmaakt om een goede toetsing mogelijk te maken. Ook moeten de huidige vergunningen allemaal opnieuw bekeken worden. Dit is van levensbelang.’

Vandaag presenteerde de Onderzoeksraad voor de Veiligheid haar rapport naar aanleiding van de schietpartij in Alphen aan den Rijn, waar zeven doden vielen. De dader, Tristan van der V., was in bezit van een wapenvergunning, ondanks zelfmoordneigingen die bekend waren in de geestelijke gezondheidszorg.

‘De vergunningverlening voor wapens is ontzettend belangrijk. Je geeft mensen de toestemming om met potentieel dodelijke apparaten aan de slag te gaan. Dan moet elke vergunning ontzettend goed bekeken worden en mag iemand die suïcidaal is niet zomaar een vergunning krijgen’, aldus Gesthuizen.

Volgens de onderzoekers kijkt de politie niet inhoudelijk naar wat voor iemand de vergunningaanvrager eigenlijk is. Dit zou een administratieve controle zijn geworden in de loop der jaren. Kwalijk, meent Gesthuizen, omdat op die manier belangrijke feiten zoals psychische problemen niet worden meegewogen in de beslissing of iemand een wapen krijgt.

Daarnaast was er bij Tristan van der V. sprake van verkeerde informatie op het aanvraagformulier van de vergunning van het semi-automatische wapen waarmee Van der V. de moorden pleegde. De schietvereniging vulde in om welk wapen het ging en niet welke tak van schietsport hiermee beoefend zou gaan worden. Dat laatste is echter wel verplicht.

‘Dit had degenen die de aanvraag hebben beoordeeld moeten opvallen. Het wapen kon op de vereniging niet worden gebruikt. Het feit dat de man het wapen toch mocht hebben was dus vreemd en daarmee ook gevaarlijk. Want wat moet iemand met een wapen waar hij op zijn sportvereniging niets aan heeft?’

Betrokken SP'ers