Leijten: 'Convenanten verplegen geen mensen, harde afspraken nodig'

SP-Kamerlid Renske Leijten reageert sceptisch op de mededeling van het kabinet dat er een convenant gesloten is tussen zorgbestuurders om tot extra personeel te komen. 'Prima dat er gewerkt wordt aan meer mensen aan het bed, maar de zogenaamde harde eis van de PVV is nu verworden tot een boterzachte intentie van zorgbobo's.'

Leijten benadrukt dat er meer nodig zal zijn om 12.000 extra medewerkers in de zorg aan de slag te krijgen. 'Een convenant is het vrijblijvend uitspreken van goede voornemens. Prima voornemens, daar niet van, maar voornemens kunnen geen zieken en ouderen verzorgen.'

Leijten is vooral verbaasd over de zin in het convenant, waarin expliciet staat dat deze voornemens niet afdwingbaar zijn. 'Toen de PVV nog in de oppositie zat, zouden ze dit een boterzacht polderakkoord van theedrinkende zorgbobo's hebben genoemd en nu doen ze alsof ze een verkiezingsbelofte hebben verzilverd. Ik vrees echter dat dit de volgende verkiezingsbelofte van Wilders en consorten is, die gebroken gaat worden.'

De SP gaat bij de begrotingsbehandelingen voorstellen om de extra 850 miljoen euro van het kabinet bindend te bestemmen voor extra personeel. Leijten: ‘Als de voornemens echt gemeend zijn, dan zal niemand er een probleem mee hebben dat ik graag de zekerheid wil dat dit extra geld naar personeel gaat en niet ergens aan de top blijft hangen. Ik reken dus op brede steun voor mijn voorstel.'