Karabulut: sociale thermometer is op vriespunt beland

'Het is een zwarte dag voor de mensen met de laagste inkomens.' Dat zegt SP-Kamerlid Sadet Karabulut nu het wetsvoorstel om het sociaal minimum fors te verlagen door een meerderheid van de Tweede Kamer wordt gesteund. Het kabinet wil de bijstandsuitkering in stappen met 2000 euro verlagen. 'De mensen die echt niets kunnen missen moeten 15% inleveren, terwijl de miljonairs, speculanten en banken vrijuit gaan. De sociale thermometer is op het vriespunt beland.'

Volgens het kabinet gaat werken meer lonen als de uitkeringen omlaag gaan. Karabulut: 'In plaats van de uitkeringen van mensen die al niets hebben te verlagen, moet je natuurlijk zorgen dat mensen die werken meer gaan verdienen. Veel beter is het om veranderingen aan te brengen in de belastingen zodat werken meer lonend wordt. Wanneer je ook nog overgaat op inkomensafhankelijke regelingen voor zorgpremie en kinderbijslag geef je de lage- en middeninkomens meer adem, in plaats van ze af te knijpen.'

Het Kamerlid vindt het onbegrijpelijk dat partijen als het CDA en de PVV dit beleid steunen. Karabulut: 'Van de VVD weten we dat ze geen greintje mededogen hebben, maar het CDA zou toch beter moeten weten. De mensen met de minste draagkracht worden opnieuw financieel gepakt. Nu al groeien er 300.000 kinderen in armoede op. Dat zullen er helaas nog veel meer worden in de komende tijd.'