Frontex moet stoppen met mensonterende asielopvang

De SP fracties in de Tweede Kamer en in het Europees Parlement hebben vragen gesteld naar aanleiding van een vernietigend rapport van Human Rights Watch over mensonterende asielopvang in Griekenland. De asielopvang in Griekenland wordt ondersteund door de Europese grensbewakingsdienst Frontex. SP-Europarlementariër De Jong: ‘Het rapport is vernietigend over het optreden van Frontex en spreekt van mensenrechtenschendingen. Dat moet onmiddellijk veranderen’.

Vandaag komen de Europese ministers bijeen om te spreken over de Europese asiel- en migratiepolitiek. Vorige week keurde het Europees Parlement een uitbreiding van het mandaat van Frontex goed op voorwaarde dat de mensenrechten worden nageleefd. De Jong: ’Human Rights Watch stelt niet alleen vast dat de situatie nu zeer nijpend is, het stelt tevens dat de al aangekondigde veranderingen van Frontex onvoldoende zullen zijn. De schendingen zijn volgens het rapport niet het gevolg van overmacht maar van verkeerde procedures’. Daarom moet er volgens de SP vandaag door de Europese Raad garanties worden afgegeven dat er nu actie komt. De Jong: 'Na dit schokkende rapport moeten mooie woorden ook echt leiden tot snelle actie: in het opvangkampen Fylakio en bij de politiepost te Feres moet onmiddellijk iets veranderen' .

Asiel en migratie heet hangijzer Tijdens het overleg van Europese ministers zou de Nederlandse minister Leers het wel eens heel lastig kunnen krijgen, zo is de inschatting van de SP'ers. Gisteren bleek naar aanleiding van gemeenschappelijke vragen van alle Nederlandse oppositiepartijen in het Europees Parlement dat de voorstellen van de Nederlandse regering voor de strafbaarstelling van illegaliteit in strijd zijn met Europese regels. SP-Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen heeft daarop minister Leers gistermiddag om opheldering gevraagd.