Europarlement steunt SP: MKB-toets bij nieuwe regels

Het Europees Parlement steunt het voorstel van SP-Europarlementariër Dennis de Jong om een specifieke parlementaire toets voor de impact van Europese wetten en regels voor het MKB in te voeren. Dennis de Jong: ´Ik heb samen met het MKB deze voorstellen vorig jaar uitgewerkt. Nu zijn ze door het Europees Parlement overgenomen. Dat is goed nieuws voor de echte ondernemers van Nederland en Europa´.

Dennis de Jong heeft in Rotterdam een klankbordgroep van kleine zelfstandigen en winkeliers. Deze groep praat De Jong geregeld bij over concrete problemen waar zij tegenaan lopen. Omgekeerd wil De Jong van deze ondernemers vaak weten hoe Europese voorstellen voor hen zullen uitpakken. De ondernemers vinden dat er vaak pas te laat naar hun belangen wordt gekeken.

Dennis de Jong op werkbezoek bij een Rotterdamse banketbakker De Jong herkent de klacht van de ondernemers: ´Europese regelgeving wordt vaak opgesteld met hulp van lobbyisten van grote bedrijven. Kleine ondernemers komen pas in beeld als de wetten nageleefd moeten worden en onwerkbaar blijken. Nu wordt van te voren gekeken of regels wel MKB-proof zijn zodat ondernemers niet achteraf in de problemen komen´. De MKB toets van het Europees Parlement zal voor de definitieve stemming in het Europees Parlement worden gehouden. Alle veranderingen die het Europees Parlement wil doorvoeren worden dan specifiek getoetst op de impact voor kleine bedrijven.