'Eigen risico zorgverzekering niet verhogen, maar afschaffen'

Het kabinet moet het eigen risico in de zorgverzekering niet verhogen van 170 naar 220 euro, maar afschaffen. Dat heeft SP-Kamerlid Renske Leijten betoogd tijdens een debat over de verhoging van het eigen risico. De SP is tegenstander van het eigen risico omdat zieke mensen financieel gestraft worden omdat ze zorg gebruiken. Leijten: ‘Het eigen risico is een vorm van omgekeerde solidariteit. Zieken betalen extra voor hun ziekte om voor gezonde mensen de premie laag te houden. Het gaat ervan uit dat ziek zijn een keuze is terwijl we allemaal weten dat dit niet zo is.’

De regering wil het eigen risico verhogen om het 'kostenbewustzijn' van patiënten te vergroten. Leijten: 'Het is allang bewezen dat dit niet werkt. Wie zorg nodig heeft, moet zorg krijgen. De rekening komt dan ook vooral te liggen bij chronisch zieken, die geen keuze hebben en door hun ziekte gedwongen zijn gebruik te maken van zorg. Uit onderzoek naar het eigen risico blijkt dat de zorgkosten niet worden afgeremd, maar vooral verschoven naar individuele burgers. Laten we het eigen risico afschaffen en de zorgpremies inkomensafhankelijk maken'.